Skip to content
Beltug
  • About
    • Our members
    • Beltug team
    • Contact
  • Agenda
  • Library
    • Papers
    • Presentations
    • Partner papers
  • Impact
  • News
  • Log in
  • Become a member

More results...

Generic filters
Beltug
  • About
    • Our members
    • Beltug team
    • Contact
  • Agenda
  • Library
    • Papers
    • Presentations
    • Partner papers
  • Impact
  • News
  • Log in
  • Become a member

Economische onzekerheid heeft impact op IT-investeringen

De onzekere economische tijden blijven niet zonder gevolgen voor de investeringen in IT en digitale technologie. Dat blijkt uit een B2B marktstudie bij 1.200 bedrijven, in opdracht van Beltug. Bij grotere organisaties verwacht zo’n 34% dat lopende projecten vertraging zullen oplopen als gevolg van de inflatie. Bij kleine bedrijven lijkt die impact eerder beperkt te blijven. Voor bijna de helft van de grote organisaties heeft de krapte op de arbeidsmarkt een belangrijke impact. Dit leidt tot uitstel van projecten, maar veel bedrijven zoeken een oplossing in automatisering.

29 / 03 / 23

Downloads
  • Infographic - Beltug B2B Market Study 2023

Bovenaan dit artikel, bij ‘Downloads’ vindt u een infographic (2 pagina’s) met alvast enkele hoogtepunten van deze resultaten. Binnen enkele weken ontvangen onze leden ook een uitgebreid rapport met de resultaten voor de bedrijven met meer dan 200 werknemers.

Economische onzekerheid heeft impact op IT-investeringen

Nieuwe B2B marktstudie over ICT in opdracht van Beltug

Beltug, de vereniging van ICT-beslissers, bevraagt tweejaarlijks de zakelijke markt over de evoluties in ICT. Voor deze editie werd samengewerkt met Inetum-Realdolmen, NTT, Orange Belgium, Proximus, Telenet en Zoom. 1.200 beslissingsnemers namen deel aan dit grootschalige marktonderzoek, van eenmanszaak tot multinational. Het onderzoek werd uitgevoerd in december 2022 en januari 2023.

Danielle Jacobs, CEO van Beltug: “Turbulentie, die vraagt om grote veerkracht en wendbaarheid, dat is de rode draad die doorheen deze bevraging loopt. De impact van de coronacrisis was net weggeëbd, maar is vervangen door inflatie en de krapte op de arbeidsmarkt. Al merken we ook dat bedrijven daar oplossingen voor zien. Er is vertrouwen in de kansen en mogelijkheden die digitale technologie te bieden heeft. Maar CIO’s en digitale leiders beseffen dat ze alert moeten blijven.”

Uitdagende tijden: bedrijven passen zich aan

Niet geheel onverwacht: inflatie treft vooral de IT-projecten in middelgrote en grote organisaties. 6 op de 10 grote organisaties voeren maatregelen door om de impact te beperken: lopende projecten uitstellen (34%) en minder IT-projecten opstarten (15%) of ze net sneller uitvoeren om de kosten te beperken (18%).

Bijna de helft van de grote bedrijven ervaart de gevolgen van het tekort aan talent. Ook hier is de belangrijkste impact de vertraging van IT-projecten (82%). Maar er wordt duchtig aan oplossingen gewerkt: zo zegt 34% van de ondervraagden dat ze projecten willen versnellen om bijvoorbeeld repetitieve taken te automatiseren. Ook reskilling en upskilling van werknemers krijgt een boost (34%).

Nieuwe technologieën

IoT wordt door 26% van alle ondervraagden gebruikt, voor grote organisaties is dat 39%.

“We stellen vast dat de interesse voor de Metaverse, blockchain en VR-brillen nog erg laag is. Beltug verwacht evenwel dat de digitale innovatie met deze technologieën de komende jaren zal versnellen. AI wordt nu in 11% van de organisaties gebruikt, maar er wordt een verdubbeling verwacht in de volgende 2 jaar. VR-brillen worden al in 15% van de grote bedrijven gebruikt”, aldus Levi Nietvelt, Business Manager bij Beltug.

Cybersecurity: nog steeds werk aan de winkel

Een derde belangrijke vaststelling: cybersecurity wint aan belang, gelukkig maar. Kleinere organisaties hebben meer geïnvesteerd in technologische bescherming (antivirus systemen, data back-up, firewalls, detectie en preventie…). Middelgrote en grote organisaties verwachten een verdere toename van de investeringen in cybersecurity, hoofdzakelijk in technologie en initiatieven rond awareness.

Maar slechts de helft van de ondervraagden heeft een actieplan voor het geval er een cyberincident uitbreekt. Heel wat bedrijven blijken dus helemaal niet voorbereid te zijn op een hacking.

“We weten allemaal dat het risico op een cyberincident alleen maar toeneemt. We roepen de bedrijfswereld dan ook op om zich hierover te bezinnen en de nodige stappen te zetten om een incident response plan voor te bereiden”, besluit Danielle Jacobs.

Over het onderzoek

Naar tweejaarlijkse traditie heeft Beltug, de vereniging van ICT-beslissers, een uitgebreide bevraging gehouden over de tendensen in de zakelijke Belgische ICT-markt. Onderzoeksbureau b²sense heeft 1.200 beslissingsnemers bevraagd, bij zowel overheidsinstellingen als privébedrijven, van eenmanszaak tot multinational.

De steekproef van bevraagde ICT-beslissers is representatief voor het landschap van bedrijven in de Belgische economie: de respondenten vertegenwoordigen verschillende groottes van bedrijven en zijn verdeeld over Vlaanderen, Brussel en Wallonië volgens hun statistische verdeling.

De marktstudie kwam tot stand in samenwerking met Inetum-Realdolmen, NTT, Orange Belgium, Proximus, Telenet en Zoom. Dit unieke samengaan van zeven partijen leidde tot een zeer uitgebreide schets van het Belgische ICT-landschap.

  • Architecture
  • Artificial Intelligence
  • Blockchain
  • cloud
  • cyber security
  • data governance
  • digitisation
  • Hybrid IT
  • Hybrid working
  • infrastructure
  • Internet of Things
  • privacy
  • security
  • smart collaboration
  • Software
Return to impact
Beltug logo, white transparent

Belgian association of CIOs and digital technology leaders.

info@beltug.be +32 3 780 17 30 Contact us
  • Beltug team
  • Our members
  • Subscribe to our newsletter
© 2023 - Flux
Privacy Policy | Cookie Policy

Login

X
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking 'Accept', you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit 'Cookie Settings' to provide a controlled consent.

Read MoreReject AllCookie Settings Accept
Manage consent

Cookie policy and overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website.

Out of these, the cookies that are categorised as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website.
We also use first-party cookies that help us analyse and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

In our cookie policy you can read more about the most frequently used cookies and their usage.

Beltug is a not-for-profit association for its members and through its members. These analytical cookies related to our website help us to base our initiatives and your experiences on your preferences. So before refusing all cookies, would you consider accepting the analytical cookie category?

Third party cookies are activated with your consent only but are not processed by Beltug. Contents of these cookies is only processed by the third party that activates them.

Modifying cookie preferences

Cookie preferences are set when you visit our website for the first time through this pop-up window that is automatically displayed on your screen.

You can modify your preferences at any time by clicking the ‘Manage consent’ button in the bottom right corner of each page. Any modification has an immediate effect.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_wordpress_test_cookie, test_cookiesessionWordPress sets this cookie when you navigate to the login page. The cookie is used to check whether your web browser is set to allow, or reject cookies.
CONSENTuntil you remove itThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent WordPress plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. When Consent has been given the cookie is used to store the user consent for the cookies in the category 'Analytics'.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category 'Necessary'.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
WordPress_clef_session, _wordpress_cleff_state1 yearThis WordPress cookie is necessary to use the administrator zone (only for administrators).
wp-settings-1, wp-settings-time-11 yearWordPress uses this cookie to customize your view of the admin interface, and possibly also the main site interface.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc and are only activated with your consent.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report.
_gat_gtag1 minuteSet by Google to distinguish users.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit.
Third Party
Third-party cookies are those created by domains other than the one the user is visiting at the time, and are mainly used for tracking and online-advertising purposes. They also allow website owners to provide certain services, such as live chats and are only activated with your consent.
CookieDurationDescription
IDE1 year 24 daysUsed by Google DoubleClick to register and report the website user’s actions after viewing or clicking one of the advertiser’s ads with the purpose of measuring the efficacy of an ad and to present targeted ads to the user.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie that YouTube sets that measures your bandwidth to determine whether you get the new player interface or the old.
YSCto be removed by youRegisters a unique ID to keep statistics of what videos from YouTube the user has seen. This cookie expires when you close your browser.
yt-remote-connected-devicesto be removed by youStores the user’s video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idto be removed by youStores the user’s video player preferences using embedded YouTube video.
Save & Accept