Skip to content
Beltug
  • About
    • Our members
    • Beltug team
    • Contact
  • Agenda
  • Library
    • Papers
    • Presentations
    • Partner papers
  • Impact
  • News
  • Log in
  • Become a member

More results...

Generic filters
Beltug
  • About
    • Our members
    • Beltug team
    • Contact
  • Agenda
  • Library
    • Papers
    • Presentations
    • Partner papers
  • Impact
  • News
  • Log in
  • Become a member

L’incertitude économique a un impact sur les investissements informatiques

La période d’incertitude économique n’est pas sans conséquences sur les investissements dans les technologies de l’information et les technologies numériques. C’est ce qui ressort d’une étude de marché B2B commandée par Beltug auprès de 1.200 entreprises. Parmi les grandes entreprises, 34 % s’attendent à ce que les projets en cours prennent du retard en raison de l’inflation. Dans les petites entreprises, cet impact semble plutôt limité. En revanche, pour près de la moitié des grandes entreprises, la pénurie sur le marché du travail a des conséquences significatives, cette situation entrainant le report de projets. Dès lors, de nombreuses entreprises recherchent une solution, notamment dans l’automatisation.

29 / 03 / 23

Downloads
  • Infographic - Beltug B2B Market Study 2023

En haut de cet article, sous la rubrique “Downloads”, vous trouverez une infographie (2 pages) avec plusieurs résultats mis en évidence. Dans quelques semaines, nos membres recevront également un rapport complet avec les résultats pour les entreprises de plus de 200 employés.

L’incertitude économique a un impact sur les investissements informatiques

Nouvelle étude de marché B2B sur les TIC commandée par Beltug

Beltug, l’association des décideurs TIC (Technologies de l’Information et de la Communication), réalise tous les deux ans une enquête auprès du marché professionnel sur les évolutions des TIC. Pour cette édition, elle a collaboré avec Inetum-Realdolmen, NTT, Orange Belgium, Proximus, Telenet et Zoom. 1.200 décideurs ont participé à cette étude de marché à grande échelle, de l’entreprise unipersonnelle à la multinationale. L’enquête a été menée en décembre 2022 et janvier 2023.

Danielle Jacobs, CEO de Beltug: « Les turbulences, qui exigent une grande résilience et une grande agilité, sont le fil conducteur de cette enquête. L’impact de la crise du corona finissait à peine de s’estomper que l’inflation et la pénurie sur le marché du travail déboulaient. Cependant, nous constatons aussi que les entreprises entrevoient des solutions à ces problèmes. Elles ont confiance dans les opportunités et les possibilités offertes par la technologie numérique. Mais les CIO et les leaders du numérique sont conscients qu’ils doivent rester vigilants. »

Des temps difficiles : les entreprises s’adaptent

Ce n’est pas tout à fait inattendu : l’inflation affecte principalement les projets informatiques des moyennes et grandes entreprises. Six grandes entreprises sur dix prennent des mesures pour en limiter l’impact : elles reportent des projets en cours (34 %) et initient moins de projets informatiques (15 %) ou les accélèrent simplement afin de réduire les coûts (18 %).

Près de la moitié des grandes entreprises subissent l’impact de la pénurie de talents. Là encore, le principal impact est le retard des projets informatiques (82 %). Mais des solutions sont résolument étudiées : 34 % des personnes interrogées déclarent ainsi vouloir accélérer les projets pour automatiser les tâches répétitives, par exemple. La reconversion professionnelle (reskilling) et la montée en compétences du personnel (upskilling) sont également encouragées (34 %).

Nouvelles technologies

L’IoT est utilisé par 26 % de l’ensemble des répondants, tandis que pour les grandes organisations, cette part s’élève à 39 %.

« Nous notons que l’intérêt pour le Metaverse, la blockchain et les lunettes de réalité virtuelle est encore très faible. Toutefois, Beltug s’attend à ce que l’innovation numérique avec ces technologies s’accélère dans les années à venir. L’IA est aujourd’hui utilisée dans 11 % des organisations, mais son emploi devrait doubler dans les deux prochaines années. 15 % des grandes entreprises ont déjà adopté les lunettes de réalité virtuelle », a déclaré Levi Nietvelt, Business Manager chez Beltug.

Cybersécurité : il faut persévérer

Troisième constat : la cybersécurité gagne en importance, heureusement. Les petites organisations ont davantage investi dans la protection technologique (systèmes antivirus, sauvegarde des données, pare-feu, détection et prévention…). Les moyennes et grandes entreprises s’attendent à une nouvelle augmentation des investissements dans la cybersécurité, principalement dans la technologie et les initiatives de sensibilisation.

Cependant, seule la moitié des entreprises interrogées disposent d’un plan d’action en cas d’un cyberincident. Un grand nombre d’entreprises ne semblent donc absolument pas préparées à un piratage informatique.

« Nous savons tous que le risque d’un cyberincident ne fait qu’augmenter. Nous appelons donc le monde des entreprises à se pencher sur le problème et à prendre les dispositions nécessaires pour préparer un plan de réponse en cas d’incident. », conclut Danielle Jacobs.

A propos de l’enquête

Selon sa tradition biennale, Beltug, l’association des décideurs TIC, a mené une enquête approfondie sur les tendances du marché professionnel belge des TIC. Le bureau d’étude b²sense a interrogé 1200 décideurs TIC, tant au sein d’institutions gouvernementales que d’entreprises privées, des sociétés individuelles que des multinationales.

L’échantillon des décideurs TIC interrogés est représentatif du paysage des entreprises de l’économie belge : les personnes interrogées représentent des entreprises de différentes tailles et sont réparties entre la Flandre, Bruxelles et la Wallonie conformément à leur distribution statistique.

L’étude de marché a été réalisée en collaboration avec Inetum-Realdolmen, NTT, Orange Belgium, Proximus, Telenet et Zoom. Cette collaboration unique de sept parties a permis de dresser une esquisse très complète du paysage belge des TIC.

  • Architecture
  • Artificial Intelligence
  • Blockchain
  • cloud
  • cyber security
  • data governance
  • digitisation
  • Hybrid IT
  • Hybrid working
  • infrastructure
  • Internet of Things
  • privacy
  • security
  • smart collaboration
  • Software
Return to impact
Beltug logo, white transparent

Belgian association of CIOs and digital technology leaders.

info@beltug.be +32 3 780 17 30 Contact us
  • Beltug team
  • Our members
  • Subscribe to our newsletter
© 2023 - Flux
Privacy Policy | Cookie Policy

Login

X
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking 'Accept', you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit 'Cookie Settings' to provide a controlled consent.

Read MoreReject AllCookie Settings Accept
Manage consent

Cookie policy and overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website.

Out of these, the cookies that are categorised as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website.
We also use first-party cookies that help us analyse and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

In our cookie policy you can read more about the most frequently used cookies and their usage.

Beltug is a not-for-profit association for its members and through its members. These analytical cookies related to our website help us to base our initiatives and your experiences on your preferences. So before refusing all cookies, would you consider accepting the analytical cookie category?

Third party cookies are activated with your consent only but are not processed by Beltug. Contents of these cookies is only processed by the third party that activates them.

Modifying cookie preferences

Cookie preferences are set when you visit our website for the first time through this pop-up window that is automatically displayed on your screen.

You can modify your preferences at any time by clicking the ‘Manage consent’ button in the bottom right corner of each page. Any modification has an immediate effect.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_wordpress_test_cookie, test_cookiesessionWordPress sets this cookie when you navigate to the login page. The cookie is used to check whether your web browser is set to allow, or reject cookies.
CONSENTuntil you remove itThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent WordPress plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. When Consent has been given the cookie is used to store the user consent for the cookies in the category 'Analytics'.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category 'Necessary'.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
WordPress_clef_session, _wordpress_cleff_state1 yearThis WordPress cookie is necessary to use the administrator zone (only for administrators).
wp-settings-1, wp-settings-time-11 yearWordPress uses this cookie to customize your view of the admin interface, and possibly also the main site interface.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc and are only activated with your consent.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report.
_gat_gtag1 minuteSet by Google to distinguish users.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit.
Third Party
Third-party cookies are those created by domains other than the one the user is visiting at the time, and are mainly used for tracking and online-advertising purposes. They also allow website owners to provide certain services, such as live chats and are only activated with your consent.
CookieDurationDescription
IDE1 year 24 daysUsed by Google DoubleClick to register and report the website user’s actions after viewing or clicking one of the advertiser’s ads with the purpose of measuring the efficacy of an ad and to present targeted ads to the user.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie that YouTube sets that measures your bandwidth to determine whether you get the new player interface or the old.
YSCto be removed by youRegisters a unique ID to keep statistics of what videos from YouTube the user has seen. This cookie expires when you close your browser.
yt-remote-connected-devicesto be removed by youStores the user’s video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idto be removed by youStores the user’s video player preferences using embedded YouTube video.
Save & Accept